tisdag 6 januari 2009

Cochabamba!!!

I sondags, sista dagen i La Paz lekte vi turister. Forst gick vi till fangelset San Pedro och senare akte vi upp till El Alto for att kolla in sondagsmarknaden dar och ga pa cholitawrestling. Wrestlingen var bitvis mycket underhallande. Bara tre cholitas var med, men desto fler man i faniga trikaer som pucklade pa varandra. Folket i Bolivia har mycket bra inlevelseformaga och stamningen var hog genom hela showen som varade drygt tre timmar.

Vi reste fran La Paz klockan nio igar morse och kom fram till Cochabamba vid femtiden pa eftermiddagen. Vilken otrolig natur Bolivia har! Berg och djupa dalar och karga slatter sa langt ogat nar. Ju narmare vi kom Cochabamba desto gronare och frodigare blev det. Jag satt gapande och kollade ut genom fonstret mest hela bussresan. Stackars Lina fick en slang av magsjuka men har redan hamtat sig.

Igar var vi och besokte Kurmi, organisationen vi ska arbeta pa. Sara, var chef, verkar mycket trevlig. Hon hamtade upp oss vid busstationen och skjutsade hem oss pa kvallen. Jag och Lina bor tillsammans hos en mycket trevlig familj, imorse fick vi skjuts in till centrum. Hela formiddagen har vi haft spanskalektioner, jag, Lina, Alex och Armando. Vi far privatlektioner - mycket lyxigt! Jag gillar speciellt min ena larare Fernando, en mycket trevlig man som ar otroligt latt att prata med. Spanskalektionerna kommer att fortsatta varenda formiddag den har veckan.

Kanns valdigt skont att vara i Cochabamba, det ar varmt och soligt och tack vare att staden ligger ca 1000m lagre an La Paz slipper man ocksa hojdsjukan. Det var otroligt skont att vakna i morse utan huvudvark. Cochabamba ar en valdigt stor stad sa avstandet mellan dar vi bor och dar vi ska jobba ar mycket langt. Det kommer nog ta ett bra tag innan jag lar mig hitta. Av det jag har sett hittills av staden kanns det dock som att jag kommer att trivas mycket bra har.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va skönt å höra!!! Gå inte vilse nu bara ;) fortsätt me uppdateringarna!!! Vill veta allt som händer..här blåser de, så inget nytt under solen med andra ord. kramisar!//moster

Anonym sa...

Åh! vad härligt! Mycket bilder att visa när du kommer hem hoppas jag! även om det är länge dit ;)
Peace/ Anna

Jimmi sa...

kul att höra att ni har det bra och trivs och att resan gick bra. hoppas ni får ha det fortsatt bra där borta och hälsa de andra.
//Jimmi

Unknown sa...

Spännande att läsa din blogg! :)
Önskar dej en god fortsättning på det nya året!
Kram kram!