torsdag 2 april 2009

Fotboll pa hog niva

Igar spelade Bolivas landskamp i fotboll. Mot Argentina. Man vann med hela 6-1.

Bolivia ar kanske inte en sa kand fotbollsnation, men spelar gor man overallt, pa varenda ledig grasplatt. Alla spelar, verkligen alla. Barn och vuxna, tanter och gubbbar. Igar spelade man pa hemmaplan, i La Paz. Detta var formodligen en bidragande orsak till den forkrossande segern. La Paz ligger pa 3600 meters hojd, luften ar tunn och bolivianerna som ar vana vid hojden hade en stor fordel. Bolivianerna brukar vinna sina hemmamatcher.

Men anda. Jag sager det igen. 6-1. Mot Argentina! Det firades rejalt har i Cochabamba igar kvall kan jag ju saga. Till och med yogatanterna skulle ut och svira.

Pa tal om fotboll... For ett tag sedan akte vi till Calientes, en bergsby ca. 4 timmars bilresa fran Cochabamba. Dar skulle vi besoka ett hantverksprojekt som drivs i byn. Nar vi kom dit visade det sig att det var fotboll som gallde, inget annat skulle uppmarksammas den dagen. Lag hade kommit fran byarna runt omkring och det skulle anordnas en fotbollscup. Bade mannen och kvinnorna skulle spela och jag blev inbjuden att delta. Fick den stora aran att spela for hemmalaget. Roligt hade vi men snacka om att det tog pa krafterna. Calientes ligger pa ca. 4500 meters hojd. Men ett mal gjorde jag i alla fall!

Utsikt fran fotbollsplanen

Mannen spelade...

Liksom kvinnorna.

Kjolarna fladdrade och skorna flog.

Det ar tuffa tag som galler. Tveka och du ar borta.

Mina lagkamrater tar igen sig.

Varldens vackraste malvakt?

4 kommentarer:

La lobita blanca sa...

Snygga bilder!!!!

Anonym sa...

bra kampat! och ja, jag tror det dar ar varlden snyggaste malvakt. Definitivt den malvakten med snyggast klader iaf!

AK sa...

haha, skaffa en syrgastub å släpa runt på... men bra jobbat! Fina bilder! Jag e ensammast i hela världen nurå, du e på andra sidan jordklotet å ikväll vinkade jag av A & co när dom drog iväg på sin tripp mot UK.....va ska JAG göra då?? *snyft* haha, men så synd ere inte om mig, får försöka överleva ändå...drar väl till näset i brist på annan sysselsättning, ska iaf dit i påsk å roa M å S eftersom min kära syster jobbar hela helgen *suck* hon tänker bara på nöjen:P kramis på dig!

Unknown sa...

Jättefina bilder! Definitivt den finaste målvakten jag sett någonsin! :) Kraaam!